Si ens imaginem l’escola com un centre obert, connectat amb el seu entorn, transformador i pedagògic, ens adonarem que forma part de la comunitat i que, a la vegada, fa comunitat. Des d’aquesta mirada, ens podem plantejar quines accions de millora i dinamització local podem fer amb l’Administració i entitats dels voltants. Per tant, partim d’una escola facilitadora d’aprenentatges i que és capaç d’ajudar a construir una ciutadania activa.

Què pot fer l’escola respecte al medi ambient?

L’educació és un element clau en la resposta al canvi climàtic: té un paper imprescindible perquè cada infant adquireixi els coneixements, habilitats, actituds, competències i valors necessaris per donar forma a un futur sostenible. Educar sobre el canvi climàtic, el medi ambient i el desenvolupament sostenible va més enllà de la classe de ciències i supera l’àmbit de l’aula: afecta tots els components del sistema educatiu, és transversal al currículum i defineix un model d’aprenentatge continu, que dura tota la vida i comprèn diferents sistemes en què ens trobem immersos.

De quines habilitats i competències estem parlant?

Promoció del pensament crític, metodologies de recerca d’informació, habilitats de resolució de problemes, i competències per predir esdeveniments en contextos canviants i per actuar-hi de manera col·laborativa, responsabilitat enfront de les mateixes accions, empatia vers els altres, respecte vers allò meu i dels altres… Prendre consciència que els recursos de la natura són limitats i hem de cuidar-los, ens farà replantejar quin model de consum tenim habitualment i quin volem tenir.

També hem de poder reflexionar sobre els fenòmens atmosfèrics cada cop més nocius: temperatures més altes que afecten la salut, especialment dels més petits i vulnerables, tempestes més intenses i sequera greu, i com hem d’aprendre a protegir-nos davant aquestes situacions.

Com podem anar treballant tots aquests valors al llarg de l’escolaritat?

Et deixem algunes idees per treballar des de:

  • Àrea de ciències socials: poblacions afectades pel canvi climàtic, usos del sòl i desastre naturals, conflictes pels recursos…
  • Àrea de llengua i llengua estrangera: comprensió lectora, argumentació, vocabulari específic relacionat amb el clima, coneixença i debat sobre les campanyes informatives com a forma de comunicació i sensibilització…
  • Àrea de matemàtiques: comprensió de les xifres publicades sobre els efectes del canvi climàtic, probabilitats i models predictius…
  • Àrea artística: disseny gràfic i activisme, reutilització i ús de materials reciclats en la producció artística, disseny d’infografies…
  • Àrea de tutoria o educació en valors: responsabilitat, debat, resolució de conflictes, interdependència, empatia…

Per tant, si les persones som part del problema, podrem ser part de la solució. Aquesta mirada capacitadora i positiva respecte al nostre futur també és un dret dels infants i les seves famílies. L’única acció que no té efecte, és la que no es fa!

Recursos disponibles:

Dies per actuar:

  • 30 de gener: Dia de la Pau
  • 22 de març: Dia de l’Aigua
  • 22 d’abril: Dia Internacional de la Mare Terra
  • 22 de maig: Dia Internacional de la Diversitat Biològica
  • 5 de juny: Dia Mundial del Medi Ambient
  • 17 de juny: Dia Mundial de la Lluita contra la Desertificació i la Sequera
  • 16 de setembre: Dia Internacional de la Preservació de la Capa d’Ozó
  • 13 d’octubre: Dia Internacional per a la Reducció dels Desastres

Un article de:

Rebeca López.

Psicòloga i terapeuta familiar. Tècnica del Programa Komtü.

KOMTÜ ÉS UNA INICIATIVA DE

I COMPTA AMB EL SUPORT DE

seer logo

C/Entença, 332-334, 7ª planta, 08029, Barcelona
Telèfon: 677 92 02 50

Resum de privacitat

La nostra pàgina web fa servir cookies pròpies i de tercers. Una cookie és un fitxer que es descarrega al seu ordinador a l'accedir a determinades pàgines web, entre d'altres finalitats, assegurar el correcte funcionament de la pàgina, permetre a l'Usuari un accés més ràpid als serveis seleccionats, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i fins i tot, depenent de la informació que continguin i de la forma en què utilitzi el seu equip, es poden utilitzar per reconèixer a l'usuari. Les cookies s'associen únicament a un usuari anònim i el seu ordinador o dispositiu i no proporcionen referències que permetin conèixer les seves dades personals, excepte permís exprés d'aquell.

L'usuari pot, en tot moment, acceptar o rebutjar les cookies instal·lades que no siguin estrictament necessàries per al correcte funcionament del web i l'accés a l'Usuari als seus serveis, a través de el panell d'ajust de cookies proporcionat al nostre web.

Així mateix, pot configurar el seu navegador en tot moment sense que això perjudiqui la possibilitat de l'Usuari d'accedir als continguts. No obstant això, l'informem que el rebuig de les cookies pot disminuir el bon funcionament de la web.